Som renodlad lättläst-ordspråk
Speciellt handlar det om kvinnor som inte är så normala. Fast nu syftar jag inte på någon speciell person. Jo, det gör jag. Vissa av fruarna måste spela en roll eftersom deras liv inte är särskilt intressanta.
Britt Ekland
Det finns färska siffror som visar att statistiken talar sitt tydliga språk
Swanberg
Statistik
Det är inget sammanträffande att frasen "Söt som en flygplats" inte dyker upp på något känt språk.
Douglas Adams
Språk
Musik är det enda språk som man inte kan säga någonting dårligt eller hädiskt på.
John Erskine
Musik
Även Vår Herre kan endast tala till en hungrig människa på brödets språk.
Mahatma Gandhi
Hunger
Det första jag måste lära mig när jag blev diplomat var att hålla tyst på många språk.
Golda Meir
Politik
Den som far till ett land innan han kan dess språk går kvar i skolan och är inte på resa.
Francis Bacon
Resa
Att förstå vill säga att kunna uttrycka något nytt på ett gammalt språk.
Friedrich Wilhelm Nietzsche
Utbildning
Melodin är hjärtats språk, rytmen i blodets sång och harmonin i själens spegel.
Simon Parmet
Teater, Kultur och Musik
Den ultimata intelligensen är inte att vara logisk, lösa matematiska problem eller vara allmänbildad, det är nog att kunna förstå sig på livet och lära sig njuta av det.
Henrik Jonsson
Intelligens
Är det bäst att vara ogift eller gift? "Det är bättre för flickor att vara ogifta, men inte för pojkar. Pojkarna behöver någon som städar efter dom!"
Børn
Barn
Att vara självuppfylld innebär i regel att vara tom.
Atos Wirtanen
Egoism och Självupptagenhet
Tag vara på minuterna. Timmarna tar vara på sig själva.
Lord Philip Chesterfield
Tid
Det är en rättighet att vara dum, men det betyder inte att du ska vara det.
Dumhet, Dårskap, Galenskap
Att vara elegant är en sak, att vara chic är en annan.
Pierre Cardin
Estetik, Tycke och Smak
Det är gott att vara betydelsefull, men det är betydelsefullare att vara god.
Trini Lopez
Det är ofta säkrare att vara kedjad än att vara fri.
Franz Kafka
Frihet
Man kan också vara eniga om att vara oeniga.
Ranveig Sørensen
Jag låter dig vara i mina drömmar om du låter mig vara i dina.
Bob Dylan
För att vara perfekt räcker det med att vara pessimist
Elsa Triolet
Pessimist
Hellre vara miljonär än att vara pensionär.
Hellre en...
Man får vara tacksam för att det är som det är - hur skull det annars vara?
Ordspråk från Sverige
Att vara en man innebär exakt att vara ansvarsfull.
Antoine de Saint-Exupéry
Man
Man får vara tacksam för att det är som det är, för hur skulle det annars vara?
Självkännedom
Kan du inte vara god, så kan du ändå vara det bästa du kan.
Ont och Gott
För att vara perfekt räcker det med att vara pessimist.
Elsa Triolet
Pessimist
Att vara fröken är som en öken. Att vara fru är kuckeliku.
Kvinnan
Livskvalitet är: att vara tillfreds med sig själv, att vara tillfreds med andra, att vara tillfreds med det man gör.
John Engelbrecht
Livskvalitet
Stor blygsamhet finner man alltid tillsammans med framstående karaktärer.
Niccolò Machiavelli
Blygsamhet
En dumbom finner alltid en ännu dummare som beundrar honom.
Nicolas Boileau
Dumhet, Dårskap, Galenskap
En dumbom finner alltid en ännu dummare som beundrar honom.
Nicolas Boileau
Dumhet
Trång är den port och smal är den väg som leder till livet, få är det som finner den.
Bibelen
Väg
De allra största pessimisterna finner man bland tidigare optimister.
Erich Maria Remarque
Pessimist
Den som aldrig finner de rätta orden, gör ingen lycka här på jorden.
Ord
När en människa kommer till mig för att få råd, så finner jag ut vilken typ av råd hon vill ha och ger henne det.
Josh Billings
Det är i mörker man finner ljuset, så när vi sörjer, är detta ljus som närmast.
Johannes Eckhart
Den som inte finner njutningen någon annanstans, söker den i smärtan.
Helge Krog
Smärta
Jag älskar sanningen en smula mer när det är jag som finner den än när någon annan visar den för mig.
Vincent Voiture
Sanning och Lögn
Vi finner enbart de människor förståndiga som delar våra åsikter.
François de la Rochefoucauld
Förnuft och Vishet
Konstens hemlighet ligger inte i att man söker utan i att man finner.
Pablo Picasso
Litteratur
Vi finner trygghet bland de som håller med oss -- tillväxt hos de som säger emot.
Frank A. Clark
Tillväxt
Man uppsöker felen i en författares leverne, då man ej finner dem i hans skrifter.
Johan Henrik Kellgren
Författare
En dumbom finner alltid en ännu dummare som beundrar honom.
Nicolas Boileau
Fånighet
Det är med goda idéer som med svamp; där man finner en finns det oftast flera.
Hans Carossa
Idé
Det är vårt jobb att göra kvinnor olyckliga med vad de har.
B. Earl Puckett
Män
Vår tro kommer i ögonblick; vårt laster är vanemässigt.
William Ellery Channing
Laster
Vårt förstånd är ett bevis på Guds humor.
Graffiti
Graffiti
Vårt liv är bara en dröm som sveper förbi.
Nils Collett Vogt
Livet är
Att ge akt på detta är vårt oändliga och rätta arbete.
Mary Oliver
Jobb
Fritiden är grovt undervärderad i vårt samhälle
Anne Holt
Fritid
<- Förra sidan
Nästa sida ->
11/88
ordspråk.se
- mer än 10% extra skoj
Livet.se har fler bra
ordspråk