Som renodlad lättläst-ordspråk
En vän är den som vet allt om dig och fortfarande tycker om dig.
F W Hubbard
Jag är fortfarande ateist. Gud ske tack och lov.
Luis Buñuel
Religion
Två ting måste man hålla i minnet vid allt minnessökande. Det ena är att det kan vara fel som folk påstår; det andra - sällsamt att säga - är att det kan vara rätt.
Rätt och Fel
Det är lättare att vara en älskare än äkta man, av samma orsak som det är svårare att vara lustig hela tiden än att säga en enda kvickhet.
Honoré de Balzac
Äktenskap, Skilsmässa, Familj
Jag tror vi drömmer för att vi inte ska behöva vara ifrån varandra så länge. Om vi är i varandras drömmar så kan vi vara tillsammans hela tiden.
Kalle & Hobbe
Drömmar
Det är lättare att vara älskare än äkta man av samma orsak som det är svårare att vara lustig hela tiden än att säga en enstaka kvickhet.
Honoré de Balzac
Älskare
Han var så lärd, att han kunde säga "häst" på nio språk, men så okunnig att han köpte en ko för att rida på.
Benjamin Franklin
Utbildning
När jag blev diplomat var det första jag fick lära mig att hålla mun på flera språk.
Golda Meir
Diplomater och Diplomati
Kommunismen är ett språk som alla kan förstå. Dess element är hunger, avundsjuka och död.
Heinrich Heine
Kommunism
Han var så lärd att han kunde säga hat på nio olika språk, men så okunnig att han köpte en ko för att rida på.
Benjamin Franklin
Skola och Undervisning
Slang är ett språk som tar av sig kavajen, spottar i nävarna och sätter igång att arbeta.
Carl Sandburg
Slang
För att bli diplomat måste man kunna tala flera språk, inklusive det tvåtydiga.
Carey McWilliams
Politik
Ordet samvete används inte mer. På modernt språk heter det hämningar.
Hjalmar Søderberg
När ska män och kvinnor lära sig tala samma språk? Ett hjärtats och hjärnans esperanto.
Margareta von Konow
Språk
Den där flickan kan tala arton olika språk men hon kan inte säga "nej" på ett enda.
Dorothy Parker
Språk
Norrmännen talar och skriver sitt eget språk bara för att reta oss.
Poul Henningsen
Norge
Det första jag fick lära mig som diplomat var att hålla tyst på olika språk.
Golda Meir
Diplomat
För att bli diplomat måste man kunna tala ett annat språk - inklusive det tvetydiga.
Carey McWilliams
Diplomater och Diplomati
Man får inte fråga, om någon är mest lärd, utan om han är bäst lärd, inte vem som har lärt sig mest att tala, utan vem som har lärt sig bäst att leva.
Ludvig Holberg
Utbildning
Se, sådan ledare behöver vi - med mod och insikt nog. Var finner man honom?
Henrik Ibsen
Ledning
En verkligt stor talang finner sin glädje i utövandet av den.
Johann Wolfgang von Goethe
Talang
Det som smickrar en människa, är att du finner henne värd att smickra.
Smicker och Beröm
Den bäste läkaren är den man letar efter men inte finner.
Denis Diderot
Yrke
Idéer är som svampar, där man finner en finns det ofta flera.
Växter och Frukter
Emellanåt finner vi det motsatta könet lite väl motsatt.
Äktenskap, Skilsmässa, Familj
Varje ny generation finner föräldrarnas smak fasansfull.
Frithiof Brandt
Föräldrar och Föräldraskap
Den, som inte tåligt finner sig i röken, får inget träkol.
Ordspråk från Afrika
Vi skrattar åt ära och blir chockade när vi finner förrädare i vår mitt.
C.S. Lewis
Hederlighet
Det förväntas att man söker efter sanningen, men inte att man finner den.
Denis Diderot
Sanningen
Min engelska är inte så bra, för jag är inte ute så ofta och talar med människor. Bara med mig själv. Och jag svarar inte.
Greta Garbo
Vi måste lära oss att vara våra egna bästa vänner, eftersom vi faller för lätt i fällan att vara vår egen värsta fiende.
Roderick Thorp
Lärdom
Det är lättare att vara älskare än make av samma anledning, som det är svårare att vara rolig hela tiden än att säga ett enstaka kvickt kommentar.
Honoré de Balzac
Äktenskap
Vårt liv är vad våra tankar gör det till.
Marcus Aurelius
Kverulant: Den som kritiserar vårt arbete.
Ambrose Bierce
Kritik
Vår hund dog av att slicka på vårt bröllopsfoto.
Phyllis Diller
Vi lever bara en bråkdel av vårt liv.
Henry David Thoreau
Livet
De vill vårt bästa, men det ska de inte få.
Bäst
Vårt liv är vad våra tankar gör det till.
Marcus Aurelius Antonius
Livet
Kärleken är majdagen i vårt hjärta.
Benjamin Disraeli
Kärlek - är som
Det var en stärkande seger för vårt basketlag.
Billy Donovan
Ge oss idag vårt dagliga bröd.
Bibelen
Bröd
- Vad är det här för sorts svin och vems är det? - Vårt.
Blandaren
En mor är den som fortfarande är där när alla andra har övergett dig.
Ukjent
Mamma
Han fyller 27 senare i år men han är fortfarande bara 26.
SVTs Björn Hedman
Sport och Idrott
Då Gud skapade människan övade han sig fortfarande.
Graffiti
Gud, Satan, Himmel och Helvete
Jag är fortfarande jag, trots allt som hänt.
Victoria Beckham
Män dör fortfarande med stövlarna på, men den ena stöveln har de på gaspedalen.
Bilar och Trafik
Om en miljon människor tror på en dum sak så är det fortfarande en dum sak.
Anatole France
Adam åt äpplet, och vi har fortfarande tandvärk.
Kristendom
Jag är fortfarande ateist, Gud vare tack och lov.
Luis Buñuel
Gud, Satan, Himmel och Helvete
<- Förra sidan
Nästa sida ->
10/88
ordspråk.se
- gillar dig
Livet.se har fler bra
ordspråk