Som renodlad lättläst-ordspråk
Han är fet, han röker och dricker, och han är vårt enda hopp.
Kevin Keegan
Fotboll
Vi bör bedja att de fattiga förlåter oss vårt medlidande.
Franz V. Sales
Fattig eller Rik
Kanske våra misstag skapar vårt öde.
Sarah Jessica Parker
Vi gör ofta mer gott med vår sympati än med vårt arbete.
Frederic William Farrar
Arbete
Vi tror, vi bestämmer vårt öde, men det är ödet som styr oss.
Denis Diderot
Ödet
Det är vårt ansvar och inte oss själva som vi ska ta på allvar.
Peter Ustinov
Ansvar
Du kan stänga av solen, men jag kommer fortfarande att lysa.
Jason Mraz
Inspirerande
En pizza är som sex. När den är bra, är den riktigt bra. När den är dålig, så är den fortfarande hyfsat bra.
Sex
När du väljer det minsta av två onda, kom ihåg att det fortfarande är ett ont.
Max Lerner
Moral
... men jag måste gå till posten och se om jag fortfarande är efterlyst.
Det Skulle Vara Roligt Att Gå Ut Med Dig, men...
Jag startade med ingenting och har fortfarande kvar det mesta.
Michael Davis
Livet och Döden
Om du tänker på din hustru när du är på en fotbollsmatch är du fortfarande förälskad.
Clark Gable
Fotboll
Dubbelmoral är bra. Försvinner den ena, har man fortfarande den andra kvar.
Henrik Tikkanen
Moral
Om vargen lär sig fader vår, jagar den fortfarande lammet.
Ordtak
Synd
Vi ser ljusheten i en ny sida där allt fortfarande kan hända.
Rainer Maria Rilke
Författande
Om du tänker på din hustru när du är på en fotbollsmatch är du fortfarande förälskad.
Clark Gable
Förälskelse
Han är inte ensam som fortfarande kan känna smärta.
Ludwig Tieck
Ensam
Magdansösen dör och hennes midja är fortfarande i rörelse.
Ordspråk från Egypten
Du menar alltså att du fortfarande pratar i telefon?
Telefoner
Förut var vi tre. Du, jag och kärleken. Vi är fortfarande tre. Jag, sorgen och längtan.
Kärlek
Kramas hur mycket ni vill, det är fortfarande skattefritt!
Kramar
Har din mamma några barn som fortfarande lever?
Förolämpningar
Hur onda män än kan vara, vågar de inte öppet vara fientliga mot dygden, och så när de vill angripa den utger de sig för att finna den oäkta eller tillskriver henne brott.
François de la Rochefoucauld
Mänskligheten
För mig spelar det ingen roll vilket språk en opera sjungs på, bara det är ett jag inte förstår.
Edward Appleton
Teater, Kultur och Musik
Den som reser till ett land innan han har kunskap om dess språk, går i skola och är inte på resa.
Francis Bacon
Resor
Den som reser till ett land innan han har kännedom om dess språk, går i skola och tar inte på resa.
Francis Bacon
Resor
Det är ingen tillfällighet att inget känt språk har myntat uttrycket "lika vacker som en flygplats".
Douglas Adams
Flygplan
Vänskapens språk består inte av ord utan av innehåll. Det är ett förstående som står högt över språket.
Henry David Thoreau
Hindikator: Sensor som känner av indiskt språk inom en kvarts engelsk mil. Se även Farsihållare.
Dragbasun
Musik är det enda språk på vilket man inte kan säga något tarvligt eller hånfullt.
John Erskine
Teater, Kultur och Musik
En pessimist är en människa som finner alla lika eländiga som sig själv – och hatar dem för det.
George Bernard Shaw
Pessimist
Ingenting röjer tydligare en människas karaktär än de saker hon finner skrattretande.
Johann Wolfgang von Goethe
Den som i spegeln betraktar sig själv och finner sig trist, endast han är en sann pessimist.
Alf Henrikson
Om man inte finner frid inom sig själv är det onödigt att söka den annanstans.
François de la Rochefoucauld
Fred
En mors hjärta är som en djup brunn, i brunnen finner du alltid förlåtelse.
Honoré de Balzac
Mamma
Också i våra vänners motgång finner vi något vi inte ogillar.
Vänner och Ovänner
Tag ålen i stjärten och kvinnan på orden, ej halare handtag man finner på jorden.
Kvinnan
I ett arbete kan man alltid fördjupa sig så helt att man till sist finner det intressant.
Karl Gjellerup
Arbete
Inget avslöjar tydligare en människas karaktär än de saker hon finner löjliga.
Johann Wolfgang von Goethe
Karaktär
Vi finner nästan alltid att om vi förenklar saker för människor får vi deras sympati.
Aristoteles Onassis
Förläggare är en speciell sort. Bland dem finner man representanter för alla dödssynderna.
Michael Turner
Författare
När ditt barn är bra på hästryggen, finner vi en mor själv i montern utanför staketet.
Hans Christian Andersen
Mamma, Mor
Vårt korta liv blir längre genom olyckor.
Olycka och Sorg
Allt har förändrat sig förutom vårt sätt att tänka.
Albert Einstein
Sängen omfattar hela vårt liv, vi föds i den, vi lever i den och vi ska dö i den.
Guy de Maupassant
Säng
Hur länge ska du sätta vårt tålamod på prov, Catilina?
Marcus Tullius Cicero
Tålmodighet
Livet är lika ändlöst som vårt synfält är gränslöst.
Ludwig Wittgenstein
Livet
Lasten smyger sig in i vårt hjärta i dygdens förklädnad.
Latinskt ordspråk
Dygd
De längsta resorna görs i vårt eget inre.
Isländskt ordspråk
Semester
Låt oss överväga hur vi bäst bör välja tidpunkt och metod, så vi kan nå vårt mål.
William Shakespeare
Mål
<- Förra sidan
Nästa sida ->
12/88
ordspråk.se
- när du behöver inspiration
Livet.se har fler bra
ordspråk