Som renodlad lättläst-ordspråk
Den som söker han finner.
Luigi Pulci
Lägg märke till boken och inte till författaren.
Reuven Alcalay
Jag har rest mer än någon annan, och jag har lagt märke till att till och med änglarna talar engelska med brytning.
Mark Twain
Resor
ett gott hjärta lär sig snabbt kärlekens språk
Ukjent
Hjärtat
Livet är ett främmande språk som alla uttalar fel.
Christopher Morley
Livet är
Dans är själen gömda språk i kroppen.
Martha Graham
Balett
Ordspråk: (lingv.) Ett språk som består av ord (jfr Talspråk)
Uarda-akademien
Kyssen är det som finns kvar av paradisets språk.
Joseph Conrad
Kyssar
Tårarna är själens språk och känslornas röst.
Filippo Pananti
Tårar
Jag kan säga nej på tolv språk. Det räcker för en kvinna.
Sophia Loren
Kvinnor och Kvinnligt
Meditation är själens tunga och vår andes språk.
Jeremy Taylor
Meditation
Ögonen talar samma språk överallt.
George Herbert
Språk
Livet är ett främmande språk som de flesta uttalar fel.
Christopher Morley
Livet
Höga tankar förutsätter ett högt språk.
Aristofanes
Tankar
Den som lär sig ett främmande språk tar av sig hatten för en annan nation.
Thornton Wilder
Nationalism och Stater
Ett gott hjärta lär sig snabbt kärlekens språk.
Dante Alighieri
Kärlek
Ett gott hjärta lär snabbt kärlekens språk.
Dante
Kärlek
Vänlighet är ett språk som de döva kan höra och de blinda se.
Mark Twain
Godhet
Musik är människans sant gemensamma språk.
Karl Julius Weber
Musik
Ett gott hjärta lär sig snabbt kärlekens språk.
Dante Alighieri
Hjärtat
Kyssen är vad som har blivit kvar av paradisets språk.
Joseph Conrad
Sex
En klagan är där för att höras, inte ett språk som ska rättas.
Benny Andersen
Jag kan säga nej på tolv språk - det räcker för en kvinna
Sophia Loren
Ja och Nej
Jag försvarade honom [John McCain] i de förhören när en korkad högeridiot anklagade honom för att vara den manchuriska kandidaten, att vietnameserna på något sätt skulle ha hjärntvättat honom. Detta är det mest otroligt hänsynslösa, nedriga, meningslösa skitsnack jag någonsin har hört i mitt liv, kommande från en fjäderhök där ute, som kastar på någon som tillbringade så lång tid med att bli torterad och stod upp för sitt land, och brydde sig om det så mycket som han gjorde. Det är otroligt att människor skulle bete sig så, helt otroligt.
Senator John Kerry
Vietnam
Det engelska folket tror att de är fria. Men de har fel. De är bara fria inför ett riksdagsval. När valet är över är de återigen slavar, de är ingenting.
Jean-Jacques Rousseau
Demokrati och Statsskick
Flejm: Engelska för flamma; eld, låga, brinna, gammal älskarinna. Ex: "Fejm is the nejm of the sejm lejm flejm".
Makt är inte ett medel, makt är ett mål. (ur boken 1984)
George Orwell
Makt
Jag söker inte, jag finner.
Pablo Picasso
Litteratur
Det är den som går vilse som finner de nya vägarna.
Nils Kjær
Vilse
Jag söker inte. Jag finner.
Pablo Picasso
Vattnet finner vägen
Armensk Ordtak
Vatten
Det man hoppas på är bättre än det man finner.
Ordspråk från Etiopien
Tro och Hopp
Det är den som är ute och cyklar som finner nya vägar.
Oturliga finner ben i maten.
Ordspråk från Egypten
Vi är vårt liv.
Thornton Wilder
Livet
Jag lär mig fortfarande.
Michelangelo
Jag lär mig fortfarande!
Michelagelo Buonarotti
Skola och Undervisning
Den blivande engelska ladyn drömmer om att en riddare på en löddrig skimmel kommer för att föra bort henne, men till sist nöjer hon sig för det mesta med enbart hästen och är lycklig med det.
Donald Sutherland
Kvinnor och Kvinnligt
Vänlighet är ett språk som den stumma kan tala och den döve kan höra.
G.N. Bové
Vänlighet
Den som lär sig ett främmande språk lyfter på hatten för en annan nation.
Thornton Wilder
Språk
Pengar talar ett språk som förstås av alla nationer.
Aphra Behn
Pengar
Musiken är det enda språk som inte behöver översättas.
Berthold Auerbach
Musik
Film är ett av tre universella språk, de andra två: matematik och musik.
Frank Capra
Film
Socialism är samma sak som kommunism, fast med bättre språk.
George Bernard Shaw
Socialism
Om det enda främmande språk du behärskar är leendet kan du nå långt.
Willy Breinholst
Språk
Gör ditt liv till en ros som talar tyst på hjärtats språk.
Sri Sathya Sai Baba
Musik är det enda språk som inte behöver översättas.
Berthold Auerbach
Musik
Hans liv var ett rop på hjälp, fast på ett språk som ingen förstod.
Nils-Fredrik Nielsen
Livet
Tyskarna och jag talar inte längre samma språk.
Marlene Dietrich
Själen går på krokiga stigar. Lär och läs dess språk. Förstå den!
Hermann Hesse
Själen
<- Förra sidan
Nästa sida ->
6/88
ordspråk.se
- citat på riktigt
Livet.se har fler bra
ordspråk