Som renodlad lättläst-ordspråk
Han har det typiska engelska ansiktet. Man behöver bara se det en gång för att glömma det för alltid.
Oscar Wilde
Sarkasmer och Elakt sagt
Du behöver inte vara en man för att kämpa för frihet. Allt du behöver vara är att vara en intelligent människa.
Malcolm X
Politik och Politiker
Allt som står i boken är inte faktamässigt korrekt, men däremot så är det känslomässigt sant.
Martin Luuk
Den tryckta boken har en fördel framför den elektroniska. Man kan ju inte ta med sig en dator till sängs.
Jytte Hilden
När en bok och ett huvud stöter samman med ett ihåligt ljud, är det inte nödvändigtvis boken som är ihålig.
Arthur Schopenhauer
Böcker
Boken är rummet med de många fönstren som ger den ensamme läsaren god utsikt i alla riktningar.
Knut Kjellberg
Alltid samma irritation på teatern. Varje gång avbryts den intressanta promenaden i foajen av tre tråkiga akter.
Hanns-Hermann Kersten
Teater
Om det var fest, det vill säga att pengar precis hade kommit in, köpte jag färdiggrillad kyckling på Ica. Jag kan inte laga mat, så jag pallade inte att köpa fler ingredienser och så där. Det var mest valuta för pengarna: Färdiggrillad kyckling. Godast och billigast. När det var dåliga tider kunde det vara antingen bara potatis, eller bara pasta.
Axel Axwell Hedfors
Mat
Om något går galet på fabriken, Lägg skulden på killen som inte pratar engelska.
Homer J. Simpson
Om allt annat slår fel, så lägg skulden på honom som inte talar engelska.
Homer J. Simpson
Främlingsfientlighet
Jag försökte säga ett par ord till president Bush på engelska men det förstod han riktigt dåligt.
Vladimir Putin
Språk
Jag har varit helt uppriktig om mig själv i den här boken, jag berättar om mitt första misstag på sidan 85o.
Henry Kissinger
Humor
Som gammal utbrytarkung är det svårt för mig att acceptera att jag inte kan komma ur Den Blå Boken. Den som kan få mig ut ska jag bjuda in på en tur i Tivoli och på Bakken.
Erik Clausen
Smiles är det längsta ordet i det engelska språket. Det är en mile mellan första och sista bokstaven.
Ord
Det är svårt att vara fattig utan att klaga. Det är lätt att vara rik utan att vara ödmjuk.
Konfucius
Moral
Vill du vara lycklig en dag, drick dig full. Vill du vara lycklig en vecka, slakta en gris. Vill du vara lycklig ett år, gifta dig. Vill du alltid vara lycklig, bli trädgårdsmästare.
Kinesisk Ordtak
Lycka
Den bästa boken att läsa är inte den som tänker åt dig, men den som får dig att tänka. Ingen bok i världen kan jämföras med Bibeln i det hänseendet.
Harper Lee
Böcker
En röd ros är inte självisk för att den vill vara en röd ros. Men otroligt självisk skulle den vara, om den krävde att alla de andra blommorna i trädgården skulle vara både rosor och röda.
Oscar Wilde
Egoism
Taggar: Hårda vassa saker som sticker ut. Heter tags på engelska fast då betyder det etiketter.
Där livet är färgrikt och varierat kan religionen vara sträng eller oviktig. Där livet är fruktansvärt monotont måste religionen vara känslosam, dramatisk och intensiv. Utan curry kan ångkokt ris vara väldigt tråkigt.
Cyril Northcote Parkinson
Religion
Vill du vara lycklig en dag, sup dig full. Vill du vara lycklig en vecka, slakta en gris. Vill du vara lycklig ett år, gift dig. Vill du alltid vara lycklig, bli trädgårdsmästare.
Kinesisk Ordtak
Lycka
Belladonna, på italienska en vacker kvinna och på engelska ett dödligt gift. Ett slående exempel på den grundläggande likheten mellan de två språken.
Ambrose Bierce
Djävulens ordlista
Romanförfattarens uppgift är inte att hugfästa stora händelser utan att göra små händelser intressanta.
Arthur Schopenhauer
Författare
Det kvinnan fruktar mest hos mannen är hans tystnad. Det mannen fruktar mest hos kvinnan är alla hennes ord.
Etienne Rey
Kvinnor och Kvinnligt
Vill du vara lycklig för en dag, drick dig full. Vill du vara lycklig i tre dagar, gift dig. Vill du vara lycklig i åtta dagar, slakta en gris och ät den. Vill du vara lycklig för alltid, bli trädgårdsmästare.
Ordsprog, kinesiske
Språk är som vin på läpparna.
Virginia Woolf
Språk
121 så kallade experter och förläggare ratade filosofen Robert M. Pirsigs manus, det som senare kom att bli den mastodontsäljande boken Zen och konsten att sköta en motorcykel.
Per Robert Öhlin
Jag tror att jag är rädd för att vara glad. Lucy: Hur kan du vara rädd för att vara glad? Charlie Brown: För att när du blir för glad, händer alltid något dåligt.
Charlie Brown
Rädsla
Skönheten med att vara en naturlig skådespelare är bara att vara sig själv utan att fastna i hur man tror att en roll bör spelas. Fördärvet många nybörjare står inför är att inte veta att det naturliga räknar mycket mer än förespeglingen av att vara någon annan. Ju mer naturlig du är, desto mer övertygande blir den tolkade rollen. Fördärvet många professionella står inför är att förespegla att vara naturlig till slut kommer ikapp dem.
Martin Dansky
Skådespeleri
Det är mycket lättare att vara en hjälte än en hederlig människa. En hjälte kan vem som helst vara en enstaka gång, men en hederlig människa måste man vara hela livet igenom. Och det är ingen lätt sak.
Luigi Pirandello
Hjältar
Bland jordens hotade arter, såsom pandan, blåvalen, ölutköraren, Carsten Jensen och den bengaliska tigern kan man nu också räkna in boken.
Henrik Wivel
Litteratur
Bland jordens hotade arter, såsom pandan, blåvalen, ölutköraren, Carsten Jensen och den bengaliska tigern kan man nu också räkna in boken.
Henrik Wivel
Böcker
Berättelsen går liksom baklänges och boken slutar med att paret träffas. Varför då? – Jag ville ha ett lyckligt slut. Och då var enda möjligheten att vända på historien.
Peter Kihlgård
Ögonen har bara ett språk.
George Herbert
Ögon, Glasögon, Kontaktlinser
Språk är minne och metafor.
Storm Jameson
Metafor
Ett språk är en dialekt med en armé.
Språk
Språk laddat med mening.
Ezra Pound
Musiken är änglarnas språk.
Thomas Carlyle
Teater, Kultur och Musik
Jag hatar rasdiskriminering mest intensivt och alla dess yttringar. Jag har kämpat hela mitt liv; jag slåss nu, och kommer att göra det fram till slutet av mina dagar. Även fast jag råkar dömas av en, vars åsikt jag högt uppskattade, avskyr jag våldsamt situationen som omger mig här. Det gör att jag känner att jag är en svart man på en vit mans planhalva. Så ska det inte vara, jag skulle vilja känna mig tillfreds och hemma i förvissningen att jag prövas av en sydafrikan, som inte betraktar mig som en sämre människa som ska särbehandlas.
Nelson Mandela
Rasism
Vi är vad vi låtsas vara, så vi måste vara försiktiga med vilka vi låtsas vara.
Kurt Vonnegut
Tårar är sörjandets tysta språk.
François-Marie Arouet de Voltaire
Tårar
Ängelska: (lingvist.) Himmelskt språk
Uarda-akademien
Tårar är ögonens nobla språk.
Robert Herrick
Tårar
Musik är drömmarnas värld som språk.
Hans Lohberger
Teater, Kultur och Musik
Tala sitt tydliga språk
Idiom
Tårar är sorgens tysta språk.
François-Marie Arouet de Voltaire
Gråt
Musiken är mänsklighetens universella språk.
Henry Wadsworth Longfellow
Teater, Kultur och Musik
Tänk som en vis man, men förklara dig på folkets språk.
William Butler Yeats
Sajt: Engelska för plats, ställe. Ex: "En tajt sajt på femti bajt"
Var man finner sin överman.
Latinskt ordspråk
Kvinnor och Män
<- Förra sidan
Nästa sida ->
5/88
ordspråk.se
- bättre än GI
Livet.se har fler bra
ordspråk