Som renodlad lättläst-ordspråk
Tro den, som söker sanningen; tvivel på den, som finner den.
André Gide
Sanningen
Den som kan befalla finner alltid dem som ska lyda.
Friedrich Wilhelm Nietzsche
Politik och Politiker
Jag finner att ju mer jag arbetar, desto mer tur jag verkar ha.
Thomas Jefferson
Jobb
En man av kunskap finner allt löjligt.
Johann Wolfgang von Goethe
Kunskap
Ambition finner aldrig ett slut.
Kenneth Kaunda
Ambition
- Är det ert svin? - Nej vårt.
Blandaren
Emancipation: En slavs förvandling från att vara undertrycka av andra till att vara undertryckt av sig själv.
Ambrose Bierce
Frihet
Man kan inte lära sig att utstråla sex. Det är bara pinsamt om någon försöker vara sexig utan att vara det.
Kirsten Norholt
Sexappeal
Varför vara ledsen över att vara liten? Vissa klarar sig med storhetsvansinne, andra med insteg i skorna.
Humphrey Bogart
Bröder kan vara bra att ha med på fest också. De kan faktiskt vara bra till mycket. Helt otroligt, egentligen!
Vanessa Parsons
Bror
Till och med den dumme som tiger, kan anses vara vis. Den som håller läpparna förseglade verkar vara förståndig.
Biblen
Klokhet
Det stora är inte att vara det ena eller det andra - utan att vara sig själv - och det förmår var människa, om hon vill.
Søren Aabye Kierkegaard
Om du bygger luftslott behöver det inte vara ogjort arbete. Dom är där, där dom bör vara, och nu skall fundamentet byggas.
Henry David Thoreau
Drömmar
Jag gör ingen hemlighet av att jag hellre ligger på soffan än gör rent under den. Men man behöver vara effektiv för att kunna vara lat.
Shirley Conran
Hushållsarbete
Det måste vara miljoner människor över världen som aldrig får några kärleksbrev...Jag kan vara deras ledare.
Charlie Brown
Kärlek
Att alltid vara lite barn är att verkligen vara vuxen.
Jevgenij Aleksandrovitsj Jevtusjenko
Vuxen
En människa behöver inte vara en ängel för att vara ett helgon.
Dr. Albert Schweitzer
Religion
Det är bättre att vara en mus i munnen på en katt än att vara en man i advokatens händer.
Ordsprog, spanske
Att vara eller inte vara. Det är ju faktiskt ingen fråga.
Jean-Luc Godard
Det är bättre att vara fruktad än älskad, om du inte kan vara båda.
Niccolò Machiavelli
Det är bättre att vara skicklig i en syssla, än att vara klåpare i hundra.
Japanskt ordspråk
Skicklighet
Det är rätt svårt att vara effektiv utan att vara obehaglig.
Frank McKinney Hubbard
Arbete
För att vara mamma behöver man inte vara expert på citronfromage.
Jytte Hilden
Mamma, Mor
Att vara människa betyder att vara ensam bland människor.
Karol lrzykowski
Människan
Ingenting hindrar oss mer från att vara naturliga än önskan att vara det.
François de la Rochefoucauld
Vara sig själv
Det är bättre att vara hatad för den man är än att vara älskad för något man inte är.
André Gide
Kärlek
Att vara bonde på fötterna är högre än att vara herreman på knäna.
Ordtak
Arbete
Man kan inte alltid vara ung, men barn får man vara hela livet.
Anders Birkow
Ungdom
Man må förstå tre saker: att vara svart, att vara gammal och att gifta sig.
Spansk Ordtak
Förstånd
Många politiker förväxlar att vara tvåspråkig med att vara tvetungad.
Wolfgang Eschker
Politiker
Bättre att vara bortkommen och bli omkörd än att vara omkommen och bli bortkörd.
Bättre
Det gäller att vara lycklig medan man är sjuk. Jag ska vara entuiastmatiker!
Sjukdom, Medicin
Det måste vara arbetsamt att vara ko och ha så många magar att mätta.
Djur
Det är bättre att vara inomhus och ge, en att vara utanför dörren och tigga
Norsk Ordtak
Ge
Det är bättre att vara fruktad än älskad, om du inte kan vara båda.
Niccolò Machiavelli
Rädsla
Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det.
Dante
Visdom
Man kan inte vara ung hela tiden, men man får alltid lov att vara barn.
Anders Birkow
Ungdom
Du kan bara vara barn en gång. Men du kan alltid vara barnslig.
Dave Barry
Skämt
Att alltid vara en smula barn det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
Barn och Ungdom
Vi måste vara vår egen innan vi kan vara någon annans.
Ralph Waldo Emerson
Mänskligheten
Det är omöjligt att vara rolig utan att vara lite elak.
Rose Macaulay
Humor
Jag är arbetarens vän, jag vill hellre vara hans vän än att själv vara en.
Clarence Darrow
Arbete
Att vara hederlig är ingenting; att ha rykte om sig att vara det betyder allt.
William Congreve
Sanning och Lögn
Det är ganska svårt att vara effektiv utan att vara obehaglig.
Frank McKinney Hubbard
Duglighet
Jag lever fortfarande.
Daniel Webster
Den som haltar, kan fortfarande gå.
Joan Rivers
Att tänka
Motgångar brukar anses vara "härdande". Det kan nog vara riktigt. Men är hårda människor egentligen något vi vill ha?
Problem, Bekymmer
Det stora är inte att vara antingen det ena eller det andra utan att vara sig själv, och det kan varenda människa om hon vill.
Søren Kierkegaard
Storhet
Att vara över sjuttio är som att vara med i ett krig. Alla dina vänner dör runt omkring dig och för oss överlevande är det återigen som att stå på ett slagfält.
Muriel Spark
Ålder - antal år
Det är tyvärr kommit dit att man inte kan vara oense med någon utan att misstänkas för att vara ense med några andra.
Notorius
<- Förra sidan
Nästa sida ->
8/88
ordspråk.se
- bättre än GI
Livet.se har fler bra
ordspråk